سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روزگار تن‏ها را بفرساید ، و آرزوها را تازه نماید ، و مرگ را نزدیک آرد ، و امیدها را دور و دراز دارد . کسى که بدان دست یافت رنج دید ، و آن که از دستش داد سختى کشید . [نهج البلاغه]
پروژه کاپلینک گامی به سوی توسعه مدیریت دانش در پلیس - پایگاه مقالات علمی مدیریت
  • پست الکترونیک
  • پارسی یار
  •  RSS 
  • بانک مقالات موضوع بندی شده
  • درباره مدیر پایگاه
  • عنوان مقاله: پروژه کاپلینک گامی به سوی توسعه مدیریت دانش در پلیس
    مولف/مترجم: جنیفر اسکرودر، هین‌چون‌چن، میشل چاو و دیگران/ مترجمین: روح الله تولایی – احمد روحانی
    موضوع: مدیریت دانش
    سال انتشار(میلادی): 2008
    وضعیت: تمام متن
    منبع: دوماهنامه توسعه انسانی پلیس-شماره 12
    تهیه و تنظیم: پایگاه مقالات مدیریت  www.SYSTEM.parsiblog.com
    چکیده:
    پروژه کاپلینک بعنوان گامی در راستای توسعه دولت الکترونیک و بصورت سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات و دانش معطوف به شناسایی چالشهای پیش‌روی سازمانهای پلیسی، در آغاز (به صورت آزمایشی) توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه آریزونای امریکا ، اداره پلیس توکسان  و اداره پلیس فونیکس  طراحی و راه‌اندازی شده است.
    هدف پروژه کاپلینک توسعه سیستمها، تکنولوژی‌ها و متدولوژیهای مدیریت اطلاعات و دانش جهت تهیه، دسترسی، تجزیه و تحلیل و تسهیم (سهم‌بندی) اطلاعات درونی و محیطی سازمانهای پلیسی می‌باشد. کاپلینک بعنوان یک ابزار کاربردی برای انجام ماموریتهای افسران پلیس، امکان دسترسی آنها را به بانکهای اطلاعاتی دیگر مراکز پلیسی فراهم می‌آورد.


    امروزه اطلاعات مربوط به جرایم و گزارشهای پلیسی به سرعت در حال تغییر شکل از حالت ثبتهای کاغذی به فرم بانکهای اطلاعاتی می‌باشند و بسیاری از سازمانهای پلیسی برای تهیه اطلاعات مورد نیاز خود از چنین سیستم‌هایی استفاده می‌کنند. اما این سیستمها توانایی تبادل اطلاعات بین مراکز پلیسی را ندارند و تبهکاران - که همواره مرتکب رفتارهای غیرقانونی می‌شوند- نیز از این موضوع حداکثر سوء استفاده را می‌کنند. سازمان استانداردهای فدرال آمریکا   US Department of Justice, 1998)) یک سیستم گزارش‌گیری ملی حادثه محور ابداع کرده است که بخشی از آن به استانداردهای گزارش‌نویسی ویژه مراکز پلیسی اختصاص دارد تا در آینده گزارشهای پلیسی و تبادل اطلاعات تخصصی بین‌ آنها بصورت سیستمهای گزارشهای الکترونیکی توسعه یافته و فراگیر شود.
    در صورت فراهم شدن امکان اشتراک‌گذاری رکوردهای اطلاعاتی پلیس، زمینه‌های مدیریت دانش – که پیش از این در بخش‌های تجارت، صنعت و سایر بخشهای دولتی وجود داشته است- نیز در پلیس توسعه می‌یابد و بدینوسیله در پی افزایش روز افزون حجم و تراکم اطلاعات، سهولت اکتساب و دسترسی به آنها برای پلیس افزایش می‌یابد.
    در همین راستا بخش بزرگی از این اطلاعات پلیسی که به صورت گزارشهای توضیحی و تشریحی وجود دارند، جهت تهیه مستندات سازمانی و همچنین تجزیه و تحلیل و تولید اطلاعات جدید –حتی به زبانهای متفاوت- قابل کاربرد می‌باشند.
    نکته قابل توجه این است که در سازمانهای پلیسی، دانش مورد نیاز درباره فعالیتهای مجرمانه افراد یا گروه‌های جنایتکار، توسط افسران شاغل در مراکز مختلف پلیسی تهیه می‌شود. اما این دانشها با تغییر و تحولات و جابجایی افسران مذکور از بین می‌روند. هرچند برخی از این اطلاعات ارزشمند در پایگاه‌های داده سازمانهای پلیسی ذخیره می‌شوند، اما ابزارهای مورد نیاز برای بازیابی و کاربردی کردن آنها یا وجود ندارند و یا برای انجام ماموریتهای دیگر پلیسی کاربرد ندارند.
    این شرایط در حالی وجود دارد که کارآگاهان و تحلیلگران جنایی و جرم شناسان برای یکی از اساسی ترین فعالیت‌های معمول و روزانه خویش، یعنی تحلیل مسائل حوزه امنیت عمومی و انضباط اجتماعی به تجزیه و تحلیل گزارشهای جنایی و دیگر اطلاعات سازمانی نیاز مداوم دارند.
    با سرمایه‌گذاری انجام شده بوسیله انستیتوی ملی دادگستری و بنیاد ملی علوم آمریکا، یک تیم مشترک از آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه آریزونا و اداره پلیس توکسان و اداره پلیس فونیکس جهت توسعه کاربردهای پروژه کاپلینک برای بخش پلیس کشور فعال شده‌اند.
    هدف پروژه کاپلینک توسعه سیستمها، تکنولوژیها و متدولوژی مدیریت دانش، در برگیرنده حوزه‌هایی چون دسترسی، تجزیه و تحلیل، تسهیم و اشتراک‌گذاری دانش در بین مراکز پلیس و شامل اطلاعات سازمانی و پیرامونی آن می‌باشد. مبنای این طرح مطالعاتی معطوف به توسعه حوزه‌های؛ بازیابی، استخراج اطلاعات، هوش مصنوعی، سیستمهای چند رسانه‌ای، سیستمهای چند عامله و ارتباطات از راه دور می‌باشد.
    در این پروژه عوارض روش‌شناسی تربیتی، اجتماعی و تغییراتی که سازمانهای پلیسی برای حداکثر کردن بازده سرمایه‌گذاری و حرکت به سوی مدیریت دانش و اطلاعات لازم دارند، مورد مطالعه قرار گرفته است. مبانی علمی این تحقیق شامل علوم اجتماعی، تئوری تصمیم‌گیری، تئوری ارتباطات، روانشناسی ادراکی و تحقیقات سازمانی و مدیریتی می‌باشد. (Hauck & Chen, 1999)
    در این پروژه یک خط مشی و رویکرد مستقل، مقیاس‌پذیر (قابل توسعه)، پایدار و یک رابط گرافیکی کاربری برای توسعه سیستم کاپلینک در اداره پلیس توکسان راه‌اندازی و بکار رفته است.
    نقطه نظرات کاربران سیستم درباره عملکرد آن، امکان سنجش و مطالعه نقش و تاثیر سیستم را  بر افزایش کارآیی نیروی پلیس و همچنین شناخت نیازهای توسعه‌ای و تعمیم آن نمایان می‌سازد. در این باره، توسعه این سیستم به سایر مراکز پلیسی بطور مداوم در حال انجام بوده و شامل حوزه‌های؛ تجزیه و تحلیل مستندات سازمانی، کم و کیف تسهیم اطلاعات، درونی سازی دانشها و افزایش سهم اطلاعات جغرافیایی در آن می باشد.
    تجزیه و تحلیل اطلاعات تخصصی بر روی گزارشهای جنایی که یکی از ارکان اصلی این پروژه است، در اداره پلیس فونیکس انجام می پذیرد. امکانات این بخش پروژه به گونه‌ای است که کاربر سیستم می‌تواند شبیه توانایی موتورهای جستجو در اینترنت، با استفاده از یک نام یا یک کلید واژه بر اساس جزئیات دیگر حوادث، در بین گزارشها به جستجو بپردازد. همچنین این سیستم اجازه شناسایی رابطه بین موضوعات و نکات متفاوت را با امکان جستجوی اطلاعات یا کلید واژه‌های مرتبط برای کاربر فراهم می‌آورد (مانند اسامی مجرمین سابقه دار یا وسایل نقلیه‌ای که در اغلب جرایم استفاده می‌شوند). این سیستم همچنین به کاربر اجازه می‌دهد به داده‌های تفکیک شده مکانی و جغرافیایی مربوط به موضوع ( یا محل) جرم دسترسی داشته باشد. این قابلیتها توسط تکنیک‌های خاصی از قبیل تبدیل اسم به عبارت  (Tolle & Chen 2000) ، استخراج مولفه ، خودسازماندهی شکل نقشه‌ها  (Kohonen 95, Lin et al. 99) ، فضای مفهومی  (Chen et al. 95, Chen et al. 96)  و موتورهای جستجو فراهم شده اند.
    هم اکنون طراحان این سیستم در حال یکپارچه کردن بهتر قابلیت «تجسم‌سازی» پروژه کاپلینک هستند.
    روابط بین مولفه‌های متفاوت (مردم، وسائط نقلیه، محل جرم، سازمانها) شبیه یک درخت هایپربولیک  (توابع هذلولی) است و کاربر می‌تواند همه مولفه‌های مرتبط با کلید واژه مورد نظر خود را جستجو کند و در فرم سلسله مراتبی مشاهده نماید.
    برای تکمیل قابلیت‌های این سیستم در حوزه نقشه‌های جغرافیایی جرایم، از نرم‌افزارهایی چون "آرک آی.ام.اس " و " مَپ آبجکت "، برای شناسایی مناطق جرم‌خیز شهر توکسان استفاده می‌شود. به گونه‌ای که کاربر سیستم می‌تواند بروز هر حادثه‌ جنایی را به همراه محل وقوع آن روی نقشه پیدا کند. این جستجو شامل توانایی تمرکز دقتی و تعیین میزان وضوح مورد نیاز می‌باشد. این جستجو بدین صورت است که کاربر سیستم، یک نوع جرم یا حادثه را مد نظر قرار می‌دهد و با جستجوی آن در نرم‌افزار مزبور مکانهای مختلف شهری از نظر آمار آن نوع خاص جرم و دیگر اطلاعات مرتبط را دریافت می‌کند.
    گام بعدی در این پروژه، نظارت و ارزیابی و توسعه امکانات ارتباطی بین کاربران سیستم است. هدف اصلی این گام، شامل ارتقاء توان پشتیبانی سیستم از امکان ردگیری تغییرات در پایگاه‌های داده به روش هوشمندانه توسط کاربران می باشد. در نمونه نخست سیستم کاپلینک امکان جستجوی داده‌ها در بانک اطلاعاتی آن میسر است و در ادامه فرآیند توسعه آتی آن، امکان اضافه شدن دیگر بانکهای اطلاعاتی بدان فراهم می‌شود (Chau et al. 2001). به منظور شناخت نیازهای اساسی کاربران، نیازسنجی آنان بطور مداوم انجام می‌شود. در فرآیند نیازسنجی کاربران، آنچه که کارآگاهان و جرم‌شناسان برای آگاهی از منابع داده‌ای متفاوت نیاز دارند مشخص می‌شود. به عنوان مثال؛ بررسی وجود اطلاعات یا داده‌های جدیدی درباره مظنون خاص یا وسیله نقلیه بکار رفته در جنایت خاص. این نیازسنجی بطور خودکار انجام یافته و کاربران سیستم از آخرین تغییرات به وجود آمده در بانکهای اطلاعاتی بلافاصله خبردار می‌شوند. بانکهای اطلاعاتی متعددی وجود دارند که برای سازمانهای پلیسی اطلاعات ذی‌قیمتی دارند. به عنوان مثال وب سایتها و پایگاه‌های ‌داده‌ قابل دسترس زیادی در اینترنت وجود دارند و کاربران می تواند در قالب یک رویکرد جامع از آنها استفاده کنند.
    این سیستم همچنین امکان شناسایی محل هر پایگاه داده‌ را برای کاربران خود فراهم می‌کند. در مجموع این سیستم بطور خودکار کاربرانی را که شرح وظایف یا علائق تحقیقاتی مشابهی دارند به یکدیگر متصل می‌کند.
    زیر پروژه «اشتراک مساعی کاپلینک »، اشتراک اطلاعات و مدیریت دانش را در سازمان ها]ی پلیسی[ توسعه می‌دهد. کاربران از طریق آن می‌توانند به تبادل ایده‌ها پرداخته و منابع اطلاعاتی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به منظور ارائه خدمات بهتر بایستی سیستم برای هر کاربر یک سطح دسترسی خاصی ارائه دهد. چرا که امنیت داده‌های این سیستم از حساسیت خاصی (بالایی) برخوردار است و بایستی از دسترسی افراد غیر مجاز به سیستم جلوگیری بعمل آید. بدین منظور برای تامین امنیت اطلاعات مورد مبادله – که از طریق اینترنت صورت می‌پذیرد – از شیوه رمزنگاری استفاده می‌شود.
    علاوه بر این، سیستم کاپلینک دارای این ویژگی است که می تواند دامنه خدمات خود را به دیگر مراکز پلیسی خارج از اعضای شبکه فعلی گسترش دهد.
    نمونه اولیه این سیستم در اداره پلیس توکسان و نیز اداره پلیس فونیکس به اجرا درآمده است. با توسعه این سیستم در حوزه‌های تجزیه و تحلیل منابع اطلاعاتی کاربری پلیس، اشتراک مساعی اطلاعاتی، درونی‌سازی دانش و استفاده از نقشه‌های جغرافیایی، می‌توان آن را به یک ابزار قدرتمند کاربردی در ماموریتهای پلیسی – از جمله تحقیقات و بازجوئی‌ها – تبدیل کرد.
     
    منابع :
    - Chau, M., H. Atabakhsh, D. Zeng, H. Chen. (2001) Building an Infrasturcture for Law Enforcement information Sharing and Collaboration: Design Issues and Challenges. National Conference on Digital Government, Los Angeles, May 21-23, 2001.
    - Chen, H. & Ng, T. (1995) An algorithmic approach to concept exploration in a large knowledge network (automatic thesaurus consultation): Symbolic branch-and-bound search vs. connectionist Hopfield net activation. Journal of the American Society for information Science, 46(5): 348-369.
    - Chen H., Schatz, B., Ng, T., Martinez, J., Kirchhoff, A., & Lin, C. (1996). A parallel computing approach to creating engineering concept spaces for semantic retrieval: The Illinois Digital Library Initiative Project. IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence Special Section on Digital Libraries: Representation and Retrieval 18(8): 771-782.
    - Hauck, R. V. & Chen, H. (1999). COPLINK: A case of intelligent analysis and knowledge management. Proceedings of the 20th Annual International Conference on information Systems ’99, 15-28.
    - Kohonen, T. (1995). Self-organized Maps, chapter 3: The Basic SOM. Springer-Verlag,
    - Berlin Heidelberg Lin, C., Chen, H., and Nunamaker, J. F., ‘‘Verifying the Proximity and Size Hypothesis for Self- Organizing Maps,’’ Journal of Management information Systems, 16:3, 57-70, 1999
    - Tolle Kristin M. and Chen Hsinchun, "Comparing Noun Phrasing Techniques for Use with Medical Digital Library Tools", Journal of the American Society for information Science, 51(4): 352-370, 2000
    - United States Department of Justice, Uniform Crime Reporting: National Incident-Based Reporting System: Vol. 1 Data Collection Guidelines, 1998.



    روح الله تولّایی ::: یکشنبه 87/2/1::: ساعت 9:0 صبح
    نظر پژوهشگران:
    موضوع مقالات: پایگاه مقالات علمی مدیریت

    ..::""بسم الله الرحمن الرحیم""::.. ««لکل شی‏ء زکاه و زکاه العلم نشره»» به جامع ترین پایگاه موضوعی مقالات علمی مدیریت خوش آمدید. این پایگاه دارای بیش از 7000عضو پژوهشگر و دانشجوی مدیریت می باشد.

    > پایگاه مقالات علمی مدیریت<<
    پروژه کاپلینک گامی به سوی توسعه مدیریت دانش در پلیس - پایگاه مقالات علمی مدیریت

    بانک موضوع بندی شده مقالات علمی مدیریت
    مدیریت دانش
    مدیریت راهبردی
    مدیریت کیفیت
    مدیریت اسلامی
    مدیریت جهادی
    مدیریت فنآوری اطلاعات
    مدیریت منابع انسانی
    مدیریت پروژه
    مدیریت بهره وری
    مدیریت بحران
    خلاقیت و نوآوری
    بازاریابی و CRM
    مدیریت زنجیره تامین
    مدیریت تولید و عملیات
    مهندسی ارزش
    مدیریت اقتصادی و مالی
    مدیریت مشارکتی
    مدیریت آموزشی
    مدیریت کارآفرینی
    مدیریت زمان
    مدیریت تغییر
    مدیریت بازرگانی
    مدیریت استعدادها
    مدیریت توسعه
    مدیریت ریسک
    آینده پژوهی
    ارزیابی عملکرد
    مبانی سازمان ومدیریت
    مفاهیم نوین در سازمانها
    حسابرسی و حسابداری
    تصمیم گیری و تصمیم سازی
    ساختار و معماری سازمانی
    جنبش نرم افزاری تولید علم
    تعالی و بالندگی سازمانی
    مدیریت شهری
    اقتصاد مهندسی
    توانمندسازی
    تئوری فازی
    انگیزش
    رهبری
    مهندسی مجدد
    مهندسی سیستم ها
    فرهنگ و جو سازمانی
    سازمانهای یادگیرنده
    شبکه های عصبی
    اخلاق در سازمان
    مدیریت فناوری
    مدیریت عملکرد
    مدیریت بومی
    مقالات ترجمه شده
    مقالات روح الله تولایی
    مورد کاوی
    مدیریت R & D
    مدیریت دولتی
    برنامه ریزی
    رفتار سازمانی
    مدیریت صنعتی
    بودجه بندی
    مدیریت خدمات
    تعاونی ها
    الگوبرداری
    مشاوره مدیریت
    طرح تجاری
    شرکتهای مادر
    برنامه ریزی
    قیمتگذاری
    هزینه یابی
    شبیه سازی
    سلامت اداری
    تجارت الکترونیک
    بنگاه های کوچک و متوسط
    مدیریت ایمنی و بهداشت
    تئوری پردازی درمدیریت
    خصوصی سازی
    هوش هیجانی
    سازمان ها چابک
    سازمانهای مجازی
    مدیریت فرهنگی
    مدیریت گردشگری
    عدالت سازمانی
    روش شناسی تحقیق
    پرسشنامه های مدیریتی
    مدیریت مذاکره
    آرشیو
    متن کامل جزوات درسی
    دانلود کتاب های مدیریت
    آدرس دانشگاههای جهان
    KnowledgeManagement
    Strategic Management
    Marketing

    >> پایگاه دانشگاهی دکتر تولایی <<


    >>جستجو در پایگاه<<

    >>اشتراک در خبرنامه پایگاه<<
     


    >> درباره مدیریت پایگاه <<
    پروژه کاپلینک گامی به سوی توسعه مدیریت دانش در پلیس - پایگاه مقالات علمی مدیریت
    روح الله تولّایی
    ..::""بسم الله الرحمن الرحیم""::.. ««لکل شی‏ء زکات و زکات العلم نشره»» - دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبائی و فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته مدیریت صنعتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق علیه السلام هستم. پس از سال ها پریشانی از " فقدان استراتژی کلان علمی" که خود مانع بزرگی سر راه بسیاری از تدابیر کلانِ بخشی محسوب می شد، هم اکنون با تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران مبنای ارزشمندی است که بر اساس آن بتوان برای تعیین تکلیف بسیاری از تصمیمات و امور بر زمین مانده چاره اندیشی کرد. در ابتدای این چشم انداز آمده است : " ایران کشوری است با جایگاه اول علمی ، اقتصادی، ..." مشاهده می شود که کسب جایگاه نخست در حوزه های علم و دانش، آرمان مقدم کشورمان می باشد. این حقیقت، ضرورت هدایت دغدغه خاطرها و اراده ها و توانمندی ها به سوی کسب چنین جایگاهی را روشن می سازد. جهت دستیابی به این چشم انداز، برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها، تدارک ساز وکارهای متناسب و اولویت بندی آن ها، تعاملات و تقسیم کارها و ... جزء اصول و مبانی پیشرفت و توسعه تلقی می شوند. اولین گامی که جهت توسعه دادن مرزهای علم باید طی کرد، یادگیری حدود مرزهای علم می باشد. بر این اساس اینجانب به همراه تعدادی از دوستانم در دانشگاه امام صادق(ع) و دیگر دانشگاه ها جهت ایجاد یک حرکت علمی و ایفای نقش در جنبش نرم افزاری تولید علم بوسیله معرفی سرحد مرزهای علم و دانش ، اقدام به راه اندازی "پایگاه مقالات علمی مدیریت" نمودیم. هم اکنون این پایگاه بیش از 4200 عضو پژوهشگر و دانشجوی مدیریت دارد و مشتاق دریافت مقالات علمی مخاطبین فرهیخته خود می باشد. کلیه پژوهشگران ارجمند میتوانند جهت ارسال مقالات خود و یا مشاوره رایگان از طریق پست الکترونیک tavallaee.r@gmail.com مکاتبه نمایند.

    الکسا


    >>محاسبه اوقات شرعی ایران <<

    >>لینکهای پایگاه مقالات علمی مدیریت<<