سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثروت دانش، رهایی بخش و ماندگار است . [امام علی علیه السلام]
مرجعیت علمی و رسالت دانشگاه امام صادق علیه السلام - پایگاه مقالات علمی مدیریت
  • پست الکترونیک
  • پارسی یار
  •  RSS 
  • بانک مقالات موضوع بندی شده
  • درباره مدیر پایگاه
  • عنوان مقاله: مرجعیت علمی و رسالت دانشگاه امام صادق علیه السلام
    مولف/مترجم: روح الله تولایی ، احمد روحانی
    موضوع: مدیریت راهبردی
    سال انتشار(میلادی): 2006
    وضعیت: تمام متن
    منبع: همایش ملی به سوی مرجعیت علمی– دانشگاه امام صادق علیه السلام
    تنظیم: پایگاه مقالات مدیریت www.SYSTEM.parsiblog.com
    چکیده: بیانیه رسالت یکی از اقدامات مهمی است که سازمان های هزاره سوم تدوین آن را با تأکید فراوان مورد اهتمام قرار می دهند. از آنجائیکه بیانیه رسالت در یک کلام کلی گویای "فلسفه وجودی" یک سازمان است، در محتوای آن خاستگاه سازمان، کسب و کار فعلی آن، وظیفه و رسالت اجتماعی آن و در مجموع تصویری مختصر از چیستی سازمان ارائه می گردد. تمامی ارکان محتوائی بیانیه رسالت، حقایقی برگرفته از واقعیات بیرونی آن بوده و به تبع همین واقعیت از منظر اندیشمندان علم مدیریت و سازمان، بایسته است هر از چند گاهی با مشاهده تغییرات قابل توجه در هر کدام از ارکان بیانیه رسالت، نوعی بروز رسانی اصلاحی و تکمیلی در آن صورت پذیرد. در این مقاله به حکم آنکه بیانیه رسالت مبنا و معیاری برای تخصیص منابع سازمانی دانسته می شود و نیز بنا به حفظ ویژگی های یک بیانیه رسالت راهگشا در هر زمان از چرخه عمر سازمان، مقدمتاً الزامات بازنگری در بیانیه رسالت دانشگاه امام صادق (ع) فهرست شده، و در این بین بویژه تغییر در انتظارات ذی نفعان این سازمان، خاصه اوامر حکیمانه رهبر معظم انقلاب را که در تدبیری غزت بخش، ارتقاء شأن این دانشگاه را به مرجعیتی علمی برای جامعه و جهان اسلام رهنمون شده اند، مورد توجه قرار گرفته شده  و بازنگری در بیانیه رسالت این دانشگاه را معطوف به حداکثر اثر بخشی آن در حال و آینده برای رسیدن به مرجعیت علمی مورد مداقه قرار داده است. در پایان، بیانیه رسالت نوینی برای این دانشگاه معرفی شده است که مورد تأئید تعدادی از خبرگان و اندیشمندان و دانشمندان قرار گرفته شده است.
    کلید واژه ها: رسالت ، مرجعیت علمی ، دانشگاه امام صادق علیه السلام

     

     

    1-   مقدمه:
     پس از سال ها پریشانی از " فقدان استراتژی کلان علمی"  که خود مانع بزرگی سر راه بسیاری از تدابیر کلانِ بخشی محسوب می شد، هم اکنون چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران مبنای ارزشمندی است که بر اساس آن بتوان برای تعیین تکلیف بسیاری از تصمیمات و امور بر زمین مانده چاره اندیشی کرد.
    در ابتدای این چشم انداز آمده است : " ایران کشوری است با جایگاه اول علمی ، اقصادی، ..."
    مشاهده می شود که کسب جایگاه نخست در حوزه های علم و دانش، آرمان مقدم کشورمان می باشد. این حقیقت، ضرورت هدایت دغدغه خاطرها و اراده ها و توانمندی ها به سوی کسب چنین جایگاهی را روشن       می سازد.
    جهت دستیابی به این چشم انداز، برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها، تدارک ساز وکارهای متناسب و اولویت بندی آن ها، تعاملات و تقسیم کارها و ... جزء اصول  و مبانی پیشرفت و توسعه تلقی می شوند. بر این اساس و به ضرورت تحقق چشم انداز 20 ساله فوق الذکر و در پی تدوین راهبرد کلان علمی کشور که در بر گیرنده سهم و نقش هر کدام از ارکان علمی ما نیز می باشد، بازنمائی هویت و رسالت دانشگا ها گام نخست طراحی سهم و نقش آن ها در راهبرد کلان علمی و نیز چشم انداز 20 ساله کشور تلقی می شود.
    در ادامه؛ پس از واژه شناسی و تعاریف اصطلاحی درباره رسالت، پیشینه ، ضرورت ، اجزا، روش تدوین و ویژگی ها درپایان رسالت پیشنهادی برای دانشگاه امام صادق (ع) ارائه می گردد.
     
    2- ادبیات نظری:
    ...

     
    4- پیشینه تحقیق:
    4-1- پیشینه خارجی: تدوین رسالت از مباحث برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک است. اصولاً خاستگاه مباحث استراتژیک محیط های نظامی بوده که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از توان و برنامه ها و تصمیم های دشمن به چاره اندیشی برای پیشبرد اهداف خود در محیطی که اطلاعات کافی درباره آن ندارند پرداختند؛ ولی به تدریج این مطالعات کلان و آینده نگری و برنامه ریزی بلند مدت برای آینده، در دانشگاه های مدیریت و به ویژه مدیریت بازرگانی جای خاصی را به خود اختصاص داد. عمر اندیشه ضرورت تدوین رسالت برای یک سازمان از عمر مطالعات استراتژیک کوتاه تر است و ظاهراً نخستین بار در دهه 70 میلادی، پیتر دراکر دانشمند پرآوازه مدیریت آن را مطرح  ساخت. امروزه احساس ضرورت برای داشتن بیانیه رسالت و تنظیم کلیه فعالیتها بر اساس آن از محیط های تجاری هم فراتر رفته و به کلیه سازمان های سیاسی و اجتماعی و دینی و فرهنگی و علمی تسری یافته است. یعنی غیر از پیشینه نظری و پژوهشی در این زمینه، پیشینه اقدامی آن نیز قابل توجه است. در جستجوهای به عمل آمده در شبکه جهانی اطلاع رسانی می بینیم در کنار مؤسسات تجاری، نهادهایی مانند کلیسای لوتری، و انجمن زنان فلان کشور و تعدادی قابل توجه از دانشگاه ها نیز دارای بیانیه رسالت هستند. به عنوان نمونه می توان به دو دانشگاه ذیل اشاره نمود.
    بیانیه رسالت دانشگاه ایالتی نیکولاس (دانشگاه بازرگانی)
    مأموریت اصلی دانشکده بازرگانی این است دانشجویانی را آماده سازد که بتوانند در جامعه مشارکت فعال داشته باشند و به عنوان یک نیروی کار آموزش دیده به افراد آموزش بدهند تا آن ها بتوانند در سیستم اقتصاد پویای جهانی به رقابت بپردازند. دانشکده، برای غنی ساختن این فرایند آموزش در زمینه تحقیقات کاربردی و آموزشی بورس های خاصی می دهند. دانشکده، علاوه بر دادن آموزش مهارت های قابل عرضه در بازار به کارکنان سازمان ها و کمک هایی که در این زمینه به سازمان ها و کارفرمایان ارائه می کند، از طریق ارائه واحدهای درسی، خدمات مشاوره ای (از طریق «مرکز توسعه شرکت های کوچک») و تلاش های فردی اعضای هیأت علمی می کوشد بر توانایی بالقوه و رقابتی سازمان های محلی بیفزایند. اعضای هیأت علمی از طریق روابط متقابل تخصصی که با اعضای جامعه برقرار می کنند، می کوشند وسایل رفاهی هرچه بیتشر دانشگاه، جامعه و سازمان های آموزشی و حرفه ای را فراهم آورند. [2]
     بیانیه رسالت دانشگاه ایالتی سم یوستن (دانشکده مدیریت بازرگانی):
    مأموریت دانشکده مدیریت بازرگانی این است که در تأیید و تقویت مأموریت دانشگاه ایالتی سم یوستن به دانشجویان آموزش و تجربه لازم را بیاموزد تا آن ها از نظر بازرگانی، شهروندانی مولد شوند و بتوانند به عنوان عضوی ارزنده (پس از تعیین مسیر شغلی خود در رشته های بازرگانی مربوطه) به جامعه خدمت کنند و نیز دانشکده می کوشد وسایل لازم برای مطالعه و تحقیق در رشته های ذی ربط و بازرگانی را برای دانشجویان علاقه مند فراهم سازد. تجربه های آموزشی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد به گونه ای طرح ریزی شده اند که دانشجویان با استعدادهای گوناگون بتوانند در محیط تجاری و بازرگانی پویا موفق شوند.
    در دانشکده مدیریت بازرگانی اولویت اول به تدریس داده می شود، بویژه در سطح کارشناسی، گذشته از این، دانشکده می کوشد دانش پژوهانی را پرورش دهد (اعضای هیأت علمی تربیت کند) تا افرادی شایسته و مولد گردند، همچنین دانشکده خدماتی را ارائه می کند که به نفع همه گروه های ذی نفع باشد؛ بنگاه های اقتصادی و سازمان های تجاری منطقه ای و ایالت تگزاس. [3]
    نمونه های فوق دانشگاه هایی هستند که از واژه رسالت استفاده کرده اند و اگر دانشگاه هایی که رسالت خود را تحت عناوینی دیگر مانند اهداف اصلی (Main ives) بیان کرده اند نیز مورد توجه قرار گیرد مصادیق بسیاری را برای آن می توان ذکر کرد. [1]
    در کشور ما نیز اهتمام به تدوین رسالت که سابقه ای بسیار کوتاه دارد نخست از محیط صنایع و بازرگانی شروع شد و رفته رفته می رود تا به محیط های دیگر نیز دامن بگستراند.
    ________________________________________
    [1] - علاوه بر دو دانشگاه فوق الذکر می توان به بیانیه رسالت  دانشگاه الازهرا (جامعه الازهر)-  دانشگاه مسیحی لوبوک - دانشگاه آکسفورد - دانشگاه هاروارد- دانشگاه امارات متحده عربی نیز اشاره نمود             

     
    4-2- پیشینه داخلی:
    ...

    5- ضرورت تحقیق:
    ...

      
    9- خاستگاه رسالت یک سازمان:
    رسالت یک سازمان را چه کسی می تواند تعیین کند؟ در بخش مربوط به روش تدوین رسالت به دیدگاه های موجود درباره نقش اعضای سازمان و مشاور خارجی در تدوین رسالت اشاره کردیم. ولی این سؤال در اینجا مطرح است که آیا هر پاسخی که اعضای سازمان ویا مشاور خارج از سازمان و یا این دو به کمک هم به این پرسش ها بدهند کافی و معتبر و قابل دفاع است؟ آیا در یک سازمان پاسخ رئیس سازمان و بقیه اعضاء به این پرسش ها از یک اندازه اعتبار برخوردار است؟ اگر مدیر یک سازمان مؤسس همان سازمان هم باشد – مانند آن چه در دانشگاه امام صادق علیه السلام شاهد آن هستیم – موضوع چه حالتی پیدا می کند؟ منشأ پاسخ اعضا به این پرسش ها چیست؟ یعنی آن ها بر چه اساسی به این سؤال ها جواب می دهند؟ و پاسخ های خود را از کجا می آورند؟ آیا می توان تدبیری اندیشید که از مبانی آن ها برای پاسخ به این سؤال ها اطلاع یافت و سپس بر اساس آن به تدوین رسالت پرداخت؟ برخی صاحب نظران معتقدند آرمان ها و رسالت های یک سازمان از بینش ها به دست می آید و بینش ها خود از دو مؤلفه تشکیل شده اند: ایدئولوژی اصلی و آینده متصور. ایدئولوژی نیز به نوبه خود از ارزش های اصلی یا مشترک و مقصد تشکیل می شود. و این بینش نیز خود مبتنی بر فلسفه وجودی است.
    در این دیدگاه فلسفه وجودی یک فرد یا سازمان یا گروه نوعی اعتقاد، معرفت، ارزیابی در مورد هستی و جهان را ایجاب می کند و خود به یک نوع تفسیر و تحلیل خاص از جهان مبتنی است که زیر ساخت و تکیه گاه بینش، ارزش، دیدگاه و آرمان با تکیه بر مکتب اعتقادی و فکری فرد و یا سازمان می باشد. به این مجموعه اصطلاحاً جهان بینی می گویند. بینش ها از جهان بینی مبتنی بریک مکتب اخذ می شود و به عنوان خِرُد سازمان چارچوب های ارزشی و پایدار سازمان را طرح می نماید. این خرد سازمانی ارزش های مشترک را ملاک طرح ریزی قرار می دهد، نه گرایشات فردی را. بینش واسط بین گرایش های فلسفی و جهان بینی و تصمیم گیری مدیریتی است. همانگونه که ذکر شد بینش از دو مؤلفه تشکیل می شود: ایدئولوژی اصلی یا ایدئولوژی مرکزی (core ideology) که همان بایدها و نبایدهای مورد توافق همگان است وخود نیز از دو بخش یعنی ارزش های اصلی یا ارزش های مشترک (shared values) و مقصد (aim). ارزش های مشترک باورهایی هستند که اعضای سازمان به صورت مشترک آن را قبول دارند و می کوشند آن را عملی سازند و راهنمای عمل آن هاست. مانند: ارائه سرویس بهتر، خلاقیت، مهربانی، تنوع، ابتکار، تمامیت و بی نقص بودن ارزش های مشترک برخلاف ساختار نهاد، اهداف، راهبردها، سیاست ها، برنامه و بودجه و یا عملیات سازمان عینیت فیزیکی ندارد ولی جوهر همگرائی جمع و سازمان است. ارزش ها نیز از اندیشه ها، عقاید و قضاوت های افراد و گروه ها سرچشمه می گیرندو کمتر بر حسب مقتضیات تغییر می کنند. ارزش های مشترک هر سازمان در واقع معیارهای فرهنگی آن سازمان است و تعداد آن محدود است. مقصد نیز که همان ستاره راهنمای آینده سازمان است لااقل باید برای 100 سال آینده انتخاب شود. بخش دوم بینش نیز آینده متصور یا دیدگاه  (vision) است که در حقیقت پاسخ به این سؤال است که چه می خواهیم بشویم و برای آن نیازمند آینده نگری یا چشم انداز (perspective) هستیم.
     
    10- جایگاه رسالت در فرایند فعالیت های یک سازمان:
    رسالت، جوهره کلیه فعالیت های یک سازمان به حساب می آید. تبیین رسالت نقطه آغاز هویت بخشی به یک سازمان است، ولی باید توجه داشت که رسالت و تدوین آن در مرحله طرح ریزی است و نه برنامه ریزی، طرح ریزی از شوون رهبری است و برنامه ریزی از مقولات مرتبط با مدیریت، طرح ریزی با گزاره های کیفی تبیین می شود و برنامه ریزی باید با کمیت همراه باشد. اگر رسالت یک سازمان به بهترین شکل تدوین شود ولی در نظام طرح ریزی و سپس برنامه ریزی به نحو شایسته مورد توجه قرار نگیرد، فایده ای بر آن مرتب نخواهد بود.
     
    11-   بازنگری بیانیه رسالت دانشگاه امام صادق(ع):
    همچنانکه از محتوای مطالب پیشین بر می آید، تدارک بیانیه رسالت برای دانشگاه امام صادق(ع) به اقتضای تفاوت شرایط کنونی محیطی و واقعیات تأثیر گذار بر عملکرد آن نسبت به گذشته، ضرورتی انکار ناپذیر است.
    چراکه آنگونه که از دیدگاه ها و بیانات مؤسسین دانشگاه امام صادق (ع) بر می آید مقصود اصلی از تأسیس این دانشگاه جمع بین علوم اسلامی و علوم دانشگاهی بوده است. لذا یکی از اهداف عمده دانشگاه امام صادق (ع) تربیت دانشجویانی است که بتوانند بطور مستقیم به منابع دینی دسترسی داشته باشند و ضمناً با علوم روز هم آشنایی کامل حاصل کنند تا به این وسیله بتوانند اصول ارزشی اسلام را در برنامه ریزی ها و روش ها بکار ببندند. چرا که فرضاً گذاشتن عالم اقتصاد یا سیاسی در کنار عالم اسلامی، در واقع قرار گرفتن دو فرهنگ مجزا در کنار یکدیگر است که در نهایت ممکن است به التقاط آن دو بیانجامد. لذا اگر بخواهیم مرافقت درستی بین علوم اسلامی و علوم دانشگاهی انجام پذیرد، باید کاری کرد آشنایی و بهره مندی در سطح قابل قبولی از هر دو دانش تواما فراهم گردد تا همان کسی که می خواهد برنامه ریز باشد، حافظ ارزش ها نیز باشد. این امر مستلزم آن است که اولاً دانش آموخته این دانشگاه در نهایت فردی واقعاً عالم و با سواد باشد و بتواند حرف های جدیدی در حوزه تخصص دانشگاهی خود بزند و نه فقط فردی کارشناس و دانشگاهی که صرفاً معلوماتی کسب کرده و مدرکی بدست آورده تا دنبال کسب برود، ثانیاً فضای حاکم بردانشگاه باید یک فضای دینی و اسلامی و معنوی باشد تا دانشجویان در چنین فضایی بتوانند به رشد مطلوب علمی و اعتقادی و اخلاق رسند.

    مدل مفهومی بازنگری در بیانیه رسالت دانشگاه امام صادق(ع):

     

    از الزامات بازنگری بیانیه رسالت دانشگاه امام صادق(ع)، بازنمائی حقایق کنونی موجود در محیط پیرامونی این دانشگاه و تحلیل و بررسی چگونگی تأثیر هر یک از آن ها  بر عملکرد دانشگاه است. بر این اساس برخی از یافته های چنین بررسی بدین شرح است :
    -  حاکمیت اصل اقتصادی رابطه حرکتی معکوس «تقاضا» و «کیفیت» در حوزه علمی کشور که با توجه به رشد آمار داوطلبان ورود به دانشگاه بر کیفیت عملکرد دانشگاه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد [7] 
    - همراهی با جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم که از نکات مهم و قابل توجه در رهبری اثربخش ( و در نتیجه تدوین رسالت) این دانشگاه است. جنبش نرم‌افزاری پروسه و فرآیند خاصی است که با نپذیرفتن شرایط وضعیت فعلی، خواهان تزریق «روحیه علمی»   و  « پویایی علمی»  به فضای علمی کشور است.[8] ویژگی این جنبش اینست که نباید درلایه نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه بماند و به توده مردم نفوذ داشته باشد و این امر زمانی شروع خواهد شد که به تعبیر رهبر کبیر انقلاب، اندیشه‌ورزی نخبگان شود. [9]
    - افزایش روز افزون ضرورت صیانت از هویت دینی، فرهنگی و ملی.
    - تغییر نگرش ها به نیروی انسانی و توسعه تئوری های سرمایه انسانی به سوی توسعه پایدار دانائی محور،[10]   از جمله حقایق فوق الذکر تلقی می گردند.
    - دوری روزافزون جامعه بشری از ارزش های اخلاقی.
    - از همه مهمتر؛ رهنمودهای  روشنگرانه رهبر معظم انقلاب (بعنوان یکی از خدمت گیرندگان اصلی این دانشگاه) مبنی بر ضرورت حرکت به سوی چشم انداز " مرجعیت علمی"  این دانشگاه را بر آن می دارد که به بازنگری رسالت گذشته خویش و تدوین بیانیه ای متناسب و درخور که پاسخگوی نیازهای حرکتی این دانشگاه در زمان حال و آینده باشد ، بپردازد.
    این مرجعیت علمی به زعم مؤلفین، بیانگر توانائی مصدریت دانشگاه امام صادق(ع) در حوزه های علمی مشغول بکار است. بگونه ای که در صدور پارادایم های علمی دارای جامعیت باشد. به کلامی دیگر دانشگاه امام صادق(ع) باید بعنوان چشمه جوشان  "علوم انسانی اسلامی"  پاسخگوی عطش همه حقیقت جویان عالم و دانش پژوهان در هر نقطه از جهان و هر نژاد و مذهب و ملیتی باشد.
    پارامتر قابل توجه دیگر در این باره، دستاوردها و ثمرات و انتظاراتی است که از دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان یک مرجع علمی انتظار می رود. این دستاوردها و انتظارات را می توان به صورت زیر تقسیم بندی نمود:
    1-  پرورش علمی. دانشگاه بی دانش فقط یک "گاه" است، لذا دانشجو باید از  محیط دانشگاه برای درس خواندن و یادگرفتن و رشد پیدا کردن علمی استفاده کند. [11]
    2-  تولید علم. اگر دانشگاه امام صادق(ع) بخواهد به سمت مرجعیت علمی حرکت کند باید به معنای حقیقی کلمه دانشگاه شود، یعنی علم در آن به سمت تحقیقی شدن و تولید علم باشد، نه به سمت حفظ کردن و تنها چیزی یاد گرفتن.
    3-  کمک به خودکفایی جامعه. اگر دانشگاه امام صادق(ع) نتواند نیازهای علمی و عملی حکومت اسلامی را تأمین کند مجبور خواهیم بود برای رفع احتیاجات خود به طرف کشورهای دیگر دست دراز کنیم. برای احتراز از چنین شرایطی برنامه های آموزشی دانشگاه باید هرچه بیشتر با نیازهای کشور انطباق داشته باشد. لذا دانشگاه باید در نظام آموزشی و برنامه های درسی خود یک بازنگری مستمر داشته باشد.
    4-  هدایت جامعه:  به طور کلی به دانشگاه از دو دیدگاه می توان نگاه کرد: یکی بعنوان کانون جذب  ونشر  علم و آینده علمی و یکی هم بعنوان یک کانون پیشرو اجتماعی. دانشگاه یکی از مراکزی است که نشاندهنده و منعکس کننده کیفیت فکری و مسیر رشد  وبالندگی جامعه است. دانشجویان هم که طبقه پیشرو و پیشاهنگ و زبده و با نشاط، پیکره اجتماع هستند می توانند در سازندگی آینده و حفظ مسیر حرکت عمومی جامعه در صراط مستقیم نقش و اثر داشته باشند.
    5-  تربیت نیروی انسانی کارآمد. به طور کلی در یک نظام، دانشگاه تولید کننده است و دیگر ارکان جامعه مصرف کننده هستند. لذا دانشگاه امام صادق(ع) باید بتواند آن چیزی را که دستگاه های دیگر و کل این نظام نیاز  دارند را بتواند تولید کند. یکی از نیازهای اساسی نظام جمهوری اسلامی، نیروی انسانی متخصص و متعهد و مؤمن می باشد و این دانشگاه امام صادق(ع)  است که مدیران، سیاسیون، حقوق دانان و اقتصاد دانان آینده کشور را که فردا اداره کننده این حکومت اسلامی خواهند شد را تربیت می کند.
    6-  توسعه فرهنگ اسلام ناب محمدی: اگر حقیقتاً دانشگاه جایی شد که در آن تربیت دینی بدرستی انجام گیرد می توان اطمینان پیدا کرد که فردا مدیران کشور و همه کسانی که امورات کشور را بعهده دارند، تفکر و ایدئولوژی عمیق برخوردارند و با دید و نگرش اسلامی حرکت می کنند. برای دستیابی به این هدف باید ارزش های اسلامی در دانشگاه مورد مسابقه قرار بگیرد و نماز، امانت، صدق گفتار، صفا، برادری، عمل جهادی،  درس خواندن از روی علاقه و صمیمیت، کمک به یکدیگر در فراگیری، تلاش برای تعمیق در معلومات و دانش های مختلف و در مجموع، اصول و فروع دین نهادینه گردد.
    7-  نیل به عدالت و سعادت: این قدرت علمی است که می تواند وسیله رفاه، سعادت و عدالت باشد. یک فرد با سواد علمی سطح بالا و مؤمن می تواند پرچم عدالت را در دست بگیرد و با علم خود، داعیه دار پیش برد عدالت باشد. [12]
    8-  مقابله با تهاجم فرهنگی. امروزه گستره تنوع سیاست های امپریالیستی قدرت های غربی گونه دیگری بعنوان تهاجم فرهنگی را هم شامل می شود. اگرچه در مقابل چنین موضوعی یک سری اقدامات پیشگیرانه و توانمندسازی هایی صورت گرفته است ولی امکان انسجام و هماهنگی های لازمه در این باره تا کنون فراهم نشده است. با توجه به ویژگی رشته های علوم انسانی و معارف اسلامی،  دانشگاه امام صادق(ع) می تواند نه تنها بعنوان پرچمدار این حرکت دفاعی بلکه با توجه به غنای فرهنگی اسلامی خودمان و ضعف های فرهنگی فراوان غرب حرکتی رهائی بخش از تهاجمات فرهنگ فاسد غرب را سازماندهی و هدایت نماید.
    9- صدور انقلاب و فرهنگ اسلام به دیگر نقاط جهان: دانشگاه امام صادق(ع) می تواند با پرورش دینی دانشجویان خارجی بعنوان کانون صدور انقلاب و فرهنگ و تمدن اسلامی عمل نماید . چراکه آنان پس از فراغت از تحصیل ، در کشور خویش نمونه ای از دست پرورده های تمدن اسلامی تلقی گشته و این خود در الگو سازی و الگو پذیری  انسان های سایر نقاط جهان نقش زیادی دارد.
     گام بعدی تحقیق، تحلیل تغییرات در کم و کیف و انتظارات بهره گیرندگان از دستاوردهای دانشگاه است:
    1-  جامعه: دانشگاه نقطه اساسی هر کشور است. اگر دانشگاه اصلاح شود، آینده آن جامعه اصلاح خواهد شد و اگر دانشگاه فاسد بشود سرنوشت آن جامعه رو به فساد خواهد نهاد. این فساد که در دانشگاه فرض کنیم ممکن است فساد اخلاقی باشد یا فساد علمی.
    2-  حاکمیت اسلامی: دانشگاه امام صادق(ع) می باید به کانون پرورش متخصصین متعهد تبدیل شود. چراکه علوم تجربی و انسانی در دنیای امروز، بویژه بخش هایی که دستاوردهای غرب می باشد، اغلب فاقد خمیر مایه های مورد نیاز برای اداره جامعه اسلامی می باشد و جامعه اسلامی برای حفظ ضمانت فلاح آینده جامعه دینی به کارگزارانی توانمند و در ضمن خداباور نیازمند است. از این رو دانشگاه امام صادق(ع) می تواند و باید در پرورش دانشمندانی مهذب و مومن همت گمارد.
    3-  انقلاب: دانشگاه بیگانه با ارزش های دینی و بی تفاوت نسبت به مفاهیم و جهت گیری های انقلابی، دانشگاهی نیست که امید بخش و تضمین کننده آینده مورد نظر حضرت امام (ره) و رهبری باشد. اگر این جوانان پاک طینت را که در دانشگاه جمع شده اند به سمت روحیه انقلابی و اسلامی جهت بدهیم. به نظر می رسد که کشور و انقلاب بزرگترین سود را از این بابت خواهند برد.
    4-  حوزه: یکی از اهداف کلان دانشگاه امام صادق(ع) جمع و تلفیق بین حوزه و دانشگاه است. به عبارت دیگر تلاش در جهت تقویت ترکیب بین معارف اسلامی و علوم و معارف دانشگاهی و تربیت دانشجویانی که هم با علوم متعارف و نوع چهارچوب بندی آن آشنا باشند و هم با علوم حوزوی، تا در نهایت به ارائه صحیح و کاربردی از آنچه را که مدعی هستیم اسلام در دل خود دارد برسیم.
    5-  بدنه کارشناسی دولت: به طور کلی بدنه کارشناسی دولت به عنوان بخشی از حاکمیت اسلامی نباید از دانشگاه ها جدا باشد و باید در مسأله هایی که برایش پیش می آید از دانشگاه بخواهد که آن را یاری نماید. این امر هم برای دانشگاه پیشرفت ساز بوده  و هم بدنه کارشناسی دولت مشکلاتش را با آخرین و بهترین روش های حل مسئله رفع خواهد کرد.
    6- جامعه بشری: دانشمندان اخلاق گرا نه تنها نیاز اساسی امروز جامعه و حکومت اسلامی است بلکه در تعمیق عدالت در حکومت هایی که برای نفس زندگی آحاد جامعه ارزش والایی را خواهانند سهم عمده ای دارند. از این رو بر این دانشگاه فرض است که در پذیرش دانشجویان خارجی نیز همت بگمارد و آن ها را مجهز به اسلام ناب محمدی پرورش دهد.
     
    12- بیانه رسالت پیشنهادی بر اساس نتایج تحلیل های فوق : 
    با توجه به مطالب فوق می توان برای دانشگاه امام صادق(ع) بیانیه رسالت ذیل را پیشنهاد نمود.
    دانشگاه امام صادق علیه السلام به عنوان یک دانشگاه اسلامی غیر دولتی، در مجموعه آموزش عالی کشور برای آموزش و توسعه دانش بشری مبتنی برغایت گرائی آفرینش، آموزه های وحیانی و معارف و علوم اسلامی پایه گذاری شده و براین باور است که درتعالیم اسلام و مکتب امام صادق علیه السلام که تبلور ناب آن می باشد ظرفیت و جامعیتی نهفته است که با کشف، تبیین و کاربردی کردن آن می توان درعلوم و فنون بشری به ویژه علوم انسانی / اجتماعی تحولی عظیم پدید آورد و به مرجعیت علمی دست یافت.
    دانشگاه برمبنای اصول و ارزش های اسلامی، علم را نوری الهی، سرمایه ای والا و مایه کمال و تعالی انسان های مستعد و مهذب می داند و معتقد است که تعلیم و تعلم همراه با تهذیب نفس، درراستای حرکت انبیاء الهی علیهم السلام، و مهمترین رسالت انسان است و تنها با الهی شدن انگیزه ها و هدف ها و حفظ قدسیت علم و توام شدن علم و عمل، نقش حقیقی علم در جامعه بشری ایفا خواهد شد .
    دانشگاه دور ماندن حوزه های علمیه و دانشگاه ها را از معارف یکدیگر، خسارت جبران ناپذیری برای جامعه اسلامی می داند و به عنوان یکی از جلوه های عینی پیوند حوزه و دانشگاه برآن است تا با بهره مندی از دستاوردها و همکاری نخبگان این دو مرکز علمی، دانش آموختگانی دین محور، آگاه به زمان و متعهد به آرمان ها و ارزش های اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم تربیت کند و در راستای حفظ حاکمیت دین بر علم و تعلیم و تبلیغ معارف اسلام و اهل بیت علیهم السلام الگویی نوین ارائه داده و در نظام آموزش عالی و اداره امور جامعه اسلامی تحولی اساسی ایجاد کند.
    دانشگاه برای تحقق اهداف و ارتقای مستمر کیفیت خود توجه جدی به موارد زیر را ضروری می داند :
    1.   جذب نخبگان : انتخاب دانشجویان برجسته و با استعداد از نظر اخلاقی و علمی، استادان عالم، مومن و مهذب دارای استقلال فکری .
    2.   تقویت اندیشه های خداباوری ایمان و غیرت دینی، رشد اخلاق اسلامی و تهذیب نفس از راه هایی مانند ایجاد فضای سالم اعتقادی واخلاقی و ارائه آموزه ها و الگوهای عملی.
    3.   اصلاح و ارتقاء مستمر و توسعه برنامه ها و محتوای آموزشی، پژوهش محور کردن آموزش ها، کارآمد کردن برنامه ها و دروس و تاسیس دوره های آموزشی جدید درراستای اهداف و براساس نیاز سنجی از جامعه خصوصا" درمقاطع تحصیلات تکمیلی .
    4.   پیشگامی و پرچمداری در نهضت تولید علم (حوزه علوم انسانی اسلامی) از طریق تقویت پژوهش به ویژه در جهت تحقق نظام های معرفتی برپایه تعالیم اسلام,گسترش مرزهای علوم اسلامی و تحقیقات میان رشته ای بین علوم اسلامی و علوم انسانی / اجتماعی و ارائه دستاوردهای آن .
    5.   مرجعیت تحقیقات مراکز علمی و دانشگاه های دنیا از طریق دانش پژوهی، ترویج روحیه نقادی،تقویت فضای برخوردار از نشاط، انگیزه، خلاقیت و آزاد اندیشی علمی، انتقاد پذیری و رسیدن به تفاهم، ایجاد بنیه لازم برای کسب مدارج علمی بالاتر و تسهیل دستیابی به منابع علمی و اطلاعات .
    6.   ارتقاء کیفیت مدیریت دانشگاه منطبق با تئوری رهبری اثربخش دانشگاهی باتوجه به مقتضیات و تحولات علمی، اجتماعی و فناوری، تقدم کیفیت بر کمیت برون دادها، مشارکت دانشگاهیان و تخصیص بهینه امتیازات و تسهیلات برپایه اهداف و نظام ارزشیابی .
    7.   تنظیم و تقویت مستمر ارتباط باسایر مراکز علمی، به ویژه مراکز علمی همسو و استفاده کنندگان از خدمات و دستاوردهای دانشگاه شامل مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، نهادها و دستگاه های نظام جمهوری اسلامی ایران، عموم مردم ایران اسلامی و کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان .
    8.   استفاده از فناوری های جدید برای بالا بردن سرعت، دقت و کارآمدی آموزش و پژوهش و تسهیل ارتباطات علمی، باتوجه به مقتضیات و نیازهای جامعه، بااین تاکید که فناوری همواره نقش ابزاری برای تحقق رسالت دانشگاه داشته باشد .
    9.   متعهد بودن دانش و دانشگاهیان درقبال ارکان آموزه های اسلام از قبیل عدالت، حرمت و کرامت انسانی، حفظ نعمتهای الهی و محیط زیست و مشکلات و آلام بشری .
    10. متعهد بودن دانش و دانشگاهیان درقبال افزایش انسجام اجتماعی، برادری، محبت، نظم اجتماعی، وجدان کاری، تعهد پذیری و کاهش و رفع مشکلات جامعه از راه هایی مانند بررسی مستمر نیازها و تغییر و تحولات اجتماعی، کاربردی کردن تحقیقات بنیادی، ارایه راهکارهای علمی و عملی برای برطرف کردن نیازهای متنوع، متحول و فزاینده جامعه، مقابله با تهاجمات فکری و فرهنگی از موضع تفکر اسلامی، هدایت جامعه به سمت خوداتکایی و افزایش مشارکت مردم در اعتلای نظام اسلامی.
    11.   حرکت به سمت مرجعیت علمی و مصدریت  پارادایم های نوین علمی
    12.   پرورش متخصصین متدین که مظهر آمیزش عقلائی علم و معرفت بوده و الگوهای مؤفق روشن فکری دینی باشند.
    دانشگاه امام صادق علیه السلام به عنوان اولین دانشگاه اسلامی در ایران و برآمده از انقلاب اسلامی، پیروی از ولایت فقیه را درامتداد پیروی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام یکی ازمبانی اساسی خود دانسته و علاوه بر آن، ترکیب خاص هیات امناء و هیات علمی ( متشکل از فرهیختگان حوزه و دانشگاه ) مدیریت عالی، معتبر، نافذ و باثبات و ایجاد فضای مناسب جهت بروز استعدادها و توانمندی های زنان درمدیریت دانشگاهی را از مزیت های خود می داند و در مقابل مقام معظم رهبری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیات امناء جامعه الامام الصادق علیه السلام پاسخگو است .
    دانشگاه بار اصلی تحقق رسالت خود را بردوش اعضاء هیات علمی و مدیران خود دانسته و دراین راستا حفظ شور مقدس و مشارکت دانشجویان و کارکنان اداری شایسته، کارآمد، دانشور و سازگار با شرایط دانشگاه را ضروری می داند.

                                                                                     
     13- منابع و مأخذ:
    [1]  فرد .آر. دیوید. مدیریت استراتژیک ، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ص 168 و 171
    [2]   www.scrvcr.nich.edu/-nsu
    [3]   www.shsu.edu
    [4]   W.R King and D.I. Cleland, sStrategic planning and policy ( New york: Van Nostrand Reinhold, 2001):124
    [5]   Verb Me Ginnis, The Mission Statement : A Key Step in Stategic Planning Business 31,no.6 (November 1981 ):41
    [6]  Andrw Campell and sally yevng " creating a sense of Mission" long range planning 24, no 4 (Agust 1991):p 17
    [7] غلامی، سعید و  بابازاده، محمد. " توسعه درونزا " ، کنگره بین‌المللی نهضت تولید علم.
    [8] همان
    [9]   سبحانی، محمدتقی. "نهضت نرم‌افزاری و سه پرسش اساسی"  سایت بازتاب- 16/4/82
    [10]   دانشور، نیره . " آموزش عالی و توسعه درونزا "  کنگره جنبش نرم‌افزاری بهار 84
    [11]  دانشگاه و دانشجو در آئینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری. 1380، تهران.  ص 17
    [12]  دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان ، ص 47



    روح الله تولّایی ::: دوشنبه 89/12/16::: ساعت 8:17 عصر
    نظر پژوهشگران:
    موضوع مقالات:

    ..::""بسم الله الرحمن الرحیم""::.. ««لکل شی‏ء زکاه و زکاه العلم نشره»» به جامع ترین پایگاه موضوعی مقالات علمی مدیریت خوش آمدید. این پایگاه دارای بیش از 7000عضو پژوهشگر و دانشجوی مدیریت می باشد.

    > پایگاه مقالات علمی مدیریت<<
    مرجعیت علمی و رسالت دانشگاه امام صادق علیه السلام - پایگاه مقالات علمی مدیریت

    بانک موضوع بندی شده مقالات علمی مدیریت
    مدیریت دانش
    مدیریت راهبردی
    مدیریت کیفیت
    مدیریت اسلامی
    مدیریت جهادی
    مدیریت فنآوری اطلاعات
    مدیریت منابع انسانی
    مدیریت پروژه
    مدیریت بهره وری
    مدیریت بحران
    خلاقیت و نوآوری
    بازاریابی و CRM
    مدیریت زنجیره تامین
    مدیریت تولید و عملیات
    مهندسی ارزش
    مدیریت اقتصادی و مالی
    مدیریت مشارکتی
    مدیریت آموزشی
    مدیریت کارآفرینی
    مدیریت زمان
    مدیریت تغییر
    مدیریت بازرگانی
    مدیریت استعدادها
    مدیریت توسعه
    مدیریت ریسک
    آینده پژوهی
    ارزیابی عملکرد
    مبانی سازمان ومدیریت
    مفاهیم نوین در سازمانها
    حسابرسی و حسابداری
    تصمیم گیری و تصمیم سازی
    ساختار و معماری سازمانی
    جنبش نرم افزاری تولید علم
    تعالی و بالندگی سازمانی
    مدیریت شهری
    اقتصاد مهندسی
    توانمندسازی
    تئوری فازی
    انگیزش
    رهبری
    مهندسی مجدد
    مهندسی سیستم ها
    فرهنگ و جو سازمانی
    سازمانهای یادگیرنده
    شبکه های عصبی
    اخلاق در سازمان
    مدیریت فناوری
    مدیریت عملکرد
    مدیریت بومی
    مقالات ترجمه شده
    مقالات روح الله تولایی
    مورد کاوی
    مدیریت R & D
    مدیریت دولتی
    برنامه ریزی
    رفتار سازمانی
    مدیریت صنعتی
    بودجه بندی
    مدیریت خدمات
    تعاونی ها
    الگوبرداری
    مشاوره مدیریت
    طرح تجاری
    شرکتهای مادر
    برنامه ریزی
    قیمتگذاری
    هزینه یابی
    شبیه سازی
    سلامت اداری
    تجارت الکترونیک
    بنگاه های کوچک و متوسط
    مدیریت ایمنی و بهداشت
    تئوری پردازی درمدیریت
    خصوصی سازی
    هوش هیجانی
    سازمان ها چابک
    سازمانهای مجازی
    مدیریت فرهنگی
    مدیریت گردشگری
    عدالت سازمانی
    روش شناسی تحقیق
    پرسشنامه های مدیریتی
    مدیریت مذاکره
    آرشیو
    متن کامل جزوات درسی
    دانلود کتاب های مدیریت
    آدرس دانشگاههای جهان
    KnowledgeManagement
    Strategic Management
    Marketing

    >> پایگاه دانشگاهی دکتر تولایی <<


    >>جستجو در پایگاه<<

    >>اشتراک در خبرنامه پایگاه<<
     


    >> درباره مدیریت پایگاه <<
    مرجعیت علمی و رسالت دانشگاه امام صادق علیه السلام - پایگاه مقالات علمی مدیریت
    روح الله تولّایی
    ..::""بسم الله الرحمن الرحیم""::.. ««لکل شی‏ء زکات و زکات العلم نشره»» - دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبائی و فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته مدیریت صنعتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق علیه السلام هستم. پس از سال ها پریشانی از " فقدان استراتژی کلان علمی" که خود مانع بزرگی سر راه بسیاری از تدابیر کلانِ بخشی محسوب می شد، هم اکنون با تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران مبنای ارزشمندی است که بر اساس آن بتوان برای تعیین تکلیف بسیاری از تصمیمات و امور بر زمین مانده چاره اندیشی کرد. در ابتدای این چشم انداز آمده است : " ایران کشوری است با جایگاه اول علمی ، اقتصادی، ..." مشاهده می شود که کسب جایگاه نخست در حوزه های علم و دانش، آرمان مقدم کشورمان می باشد. این حقیقت، ضرورت هدایت دغدغه خاطرها و اراده ها و توانمندی ها به سوی کسب چنین جایگاهی را روشن می سازد. جهت دستیابی به این چشم انداز، برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها، تدارک ساز وکارهای متناسب و اولویت بندی آن ها، تعاملات و تقسیم کارها و ... جزء اصول و مبانی پیشرفت و توسعه تلقی می شوند. اولین گامی که جهت توسعه دادن مرزهای علم باید طی کرد، یادگیری حدود مرزهای علم می باشد. بر این اساس اینجانب به همراه تعدادی از دوستانم در دانشگاه امام صادق(ع) و دیگر دانشگاه ها جهت ایجاد یک حرکت علمی و ایفای نقش در جنبش نرم افزاری تولید علم بوسیله معرفی سرحد مرزهای علم و دانش ، اقدام به راه اندازی "پایگاه مقالات علمی مدیریت" نمودیم. هم اکنون این پایگاه بیش از 4200 عضو پژوهشگر و دانشجوی مدیریت دارد و مشتاق دریافت مقالات علمی مخاطبین فرهیخته خود می باشد. کلیه پژوهشگران ارجمند میتوانند جهت ارسال مقالات خود و یا مشاوره رایگان از طریق پست الکترونیک tavallaee.r@gmail.com مکاتبه نمایند.

    الکسا


    >>محاسبه اوقات شرعی ایران <<

    >>لینکهای پایگاه مقالات علمی مدیریت<<